ارتباطات (ازفرزندان کمیجان)

ارتباطات وبلاگی از فرزندان کمیجان در مورد IT و ارتباطات

ارتباطات (ازفرزندان کمیجان)

ارتباطات وبلاگی از فرزندان کمیجان در مورد IT و ارتباطات

تاثیر ICTو اینترنت بر تحول بازارکار(۳)


 

8- عوارض و مشکلات کاریابی اینترنتی

    اینترنت با افزایش کارایی بازارکار،منافع اجتماعی بوجود میآورد. اما این منافع به صورت یکسان توزیع نشده و احتمالاً مشکلات جدیدی بوجود میآورند. در اینجا به چند نمونه از مشکلات و به ویژه به مشکل گزینش نامناسب اشاره میشود:

   گزینش نامناسب(Adverse Selection) متقاضیان کار: اطلاعات درباره صفات و ویژگیهای کارگران را میتوان به دو نوع پهنای باند پایین و بالا(Low and High Bandwidth) تقسیم کرد. دادههای پهنای باند پایین، اطلاعات عینی قابل اثبات از قبیل تحصیلات، مدرک، تجربه و حقوق هستند. دادهها پهنای باند بالا صفاتی مثل کیفیت کار، انگیزه و علاقهمندی به کار و سایر شایستگیها هستند. اثبات صفات دسته دوم غالباً مشکل است مگر اینکه از طریق برخورد مستقیم مثل مصاحبه و تماس مداوم بدست آید. اینترنت باعث ارزان شدن دادههای پهنای باند پایین میشود، بطوریکه هزینه کسب اطلاع و درخواست برای مشاغل را کاهش میدهد. برای مثال، وارسی سایتهای شغلی تقریباً همیشه رایگان بوده و ارسال تقاضای کار به چندین کارفرما بسیار متداول است.

   پیامد طبیعی کاهش یافتن هزینه تقاضای کار این است که اکثر کارگران برای تعداد مشاغل بیشتری تقاضا میفرستند. در واقع، تقاضاهای زیاده از حد به صورت قاعده در اعلآنهای شغلی اینترنتی در میآید، بطوریکه کارفرمایان گزارش میدهند آنها غالباً تعداد رزومههای فراوانی از سوی داوطلبان پایینتر و بالاتر از سطح صلاحیت را از اطراف و اکناف جهان دریافت میکنند.

   این وضعیت مشکلزا است. کارگران میتوانند قضاوت کنند که آیا با یک شغل خاص تناسب دارند یا خیر( یعنی آنها دادههای پهنای باند بالای شخصی خود را میدانند)، اما کارفرما مجبور است از طریق انجام یکسری مصاحبه و غربال کردن، این اطلاعات را جمعآوری کند. در جهانی که ارسال تقاضای کار هزینهدار است، افرادی که میدانند داوطلبان ضعیفی برای یک شغل خواهند بود زحمت ارسال تقاضای استخدام را به خود نمیدهند. با کاهش هزینه تقاضای استخدام شغلی به نزدیک صفر، مشکل گردآوری اطلاعات پهنای باند بالا از بین نمیرود. در عوض، هزینه را به کارفرما یا سایر کارگرانی انتقال میدهد که باید تلاش بیشتری بکنند تا صلاحیتهای خویش را نشان دهند. وقتی هزینه تقاضای استخدام کاهش مییابد، بنگاهها احتمالاً از موانع دیگری استفاده میکنند تا گزینش نامناسب را کاهش داده و کیفیت کلی مجموعه تقاضاها بهتر شود. (ِک نتیجه استاندارد علامت دهی(Signalling) این است که برای کارگران با کیفیت بالا ارزش دارد تا یک علامت بدست آورند که آنها را از سایرین جدا سازد. اگر قیمت علامت کاهش یابد، کارگران با کیفیت پایین نیز از آن استفاده کرده و کارغرمایان با مشکل غربال کردن به اصطلاح گندم از کاه مواجه می شوند.)

   اکثر سایتهای شغلی تا حدودی در واکنش به مشکل درخواستهای مازاد و نامناسب، فیلترگذاری را پیشنهاد میکنند تا جلوی درخواست کنندگان بیصلاحیت برای تحویل رزومه گرفته شود. شرکتهای خدمات اشتغال اینترنتی کنترلهای سابقه کار اینترنتی و خدمات پیش غربال کردن دارند. یک آگهی تبلیغی در آمریکا که خدمت غربال کردن اینترنتی را معرفی میکرد میپرسید: آیا او واقعاً در هاروارد بوده است؟ آیا او واقعاً مدرک مایکروسافت دارد؟ مطمئن باشید ما به شما در این باره کمک خواهیم کرد.

   یک سایت که مدیران سرشناس را به همکاری دعوت میکند به درخواست کنندگان هشدار میدهد که یک پروسه تقاضای اینترنتی 30 تا 60 دقیقهای را باید بگذرانند تا واجد شرایط برای تقاضای شغلی شوند. فرض این است که لزوم صرف چنین مدت زمانی، باعث کنارکشیدن متقاضیان غیرجدی میشود (آیوتر 2001 ،ص 6-34).

   بخش اعظم مشاغل از طریق مراجعه شخصی و نه تماسهای رسمی پیدا میشوند که گزینش نامناسب درخواستهای شغلی احتمالاً یک دلیل مهم آنست. برای مثال گزارش میشود که تقریباً از 300 کاربر اینترنتی مورد سئوال قرار گرفته، 4 درصد، شغل جدید خود را با اینترنت یافتهاند، در مقایسه با 6 درصد از طریق مؤسسات کاریابی، 23 درصد از طریق روزنامه و 40 درصد با مراجعه شخصی. اگر تتقاضای شغلی اینترنتی، باعث گزینش نامناسب شود، یک پیامد ناهنجار آن این است که مراجعات شخصی در یک بازارکار به هم متصل مهمتر میشود.

   در واقع به نظر میرسد اکثر کارفرمایان معتقدند رزومههای اعلام شده به سایتهای شغلی، بیانگر یک مجموعه کاملاً نامناسب گزینش شده هستند. یک نظرسنجی از کاریابها نشان داد که 71 درصد رزومههای اعلام شده، متعلق به کارگران بیکار است. مدیر استخدام نیروی کار یک شرکت گفته است سایتهای شغلی با رزومههای از چهار (جماعت) نامناسب گزینش شده، انباشته شده است: آدمهای ناراحت (که کارمند مطلوبی نیستند)؛ کنجکاو (و در نتیجه از این شغل به آن شغل میپرند)؛ غیر قابل ترفیع (به دلیلی)؛ و بیکار( به دلیل بدتری).

   شاید به علت همین ذهنیت باشد که کارفرمایان، مجموعه کارجویان شخصاً خود معرفی کننده را کنارگذاشته و با استفاده فزاینده از اینترنت به دنبال ”داوطلبان انفعالی“ میگردند که در حال حاضر شاغل بوده و احتمالاً با یک فرصت بهتر تطمیع میشوند. اصطلاح هنرمندانه این عمل، بهرهبرداری(Mining)  از استعداد است. آن مستلزم مراجعه مرتب مدیران منابع انسانی به سایتهای شرکتی، اتاقهای چت، و سایر رسانههای اینترنتی برای شناسایی و ترغیب تقاضای کار از داوطلبان مطلوب است. در حالیکه مؤسسات استخدام نیروی کار که در استخدام و شکار شاغلان تخصص دارند از مدتها قبل وجود داشتهاند، آنها در وهله نخست در بازارهای کار مدیران اجرایی فعالیت میکردند. کاهش هزینه شناسایی و هدفگذاری داوطلبان انفعالی توسط اینترنت، احتمالاً این نوع از تعقیب کارگر توسط کارفرما در بازارهای کار را بیشتر متداول میسازد که به ضرر کارجویان بیکار تمام میشود.

   کاهش هزینههای جستجو برای کارگران و کارفرمایان باید باعث افزایش بهرهوری و دستمزد شود، چون کیفیت انطباق شغلی بهبود پیدا میکند. اما منافع بهرهوری برای برخی کارگران احتمالاً با زیان برخی دیگر خنثی میشود.

   در دنیای پیش از اینترنت، متقاضیان کمتری برای هر شغل وجود دارد و بنابراین بنگاهها نخستین کارگری که درخواست کار میکند را استخدام میکنند. در دنیای پس از اینترنت، کارفرما برای هر شغلی درخواستهای بیشماری دریافت میکند. متعاقب آن اینترنت به بنگاهها اجازه میدهد تا کارگرانی که مناسب فناوری تولید آنها هستند را انتخاب کنند و بازارکار را از یک مجموعه تعادلی که کارگران ماهر و ساده همراه هم کار میکنند به یک تعادل جداگانه میبرد که با هم کار نمیکنند. این انطباق بهتر بنگاه ـ کارگر، باعث جداسازی بیشتر محل کار بر طبق مهارتها شده و رفاه کارگران ساده را به طور مطلق کاهش میدهد.

9- نقش نهادهای واسطهای در حل مشکل گزینش نامناسب

   کاهش یافتن هزینه ارتباطات و هماهنگی، همراه با امکانپذیری عرضه خدمات نیروی کار از مکانهای دور افتاده، این احتمال میرود که نهادهای جدید بازارکار بوجود آیند تا بین بنگاهها و کارگران بالقوه دور واسطه شوند. این واسطهها که در شکل سایتهای اینترنتی ظاهر میشوند اقدام به ضمانت ویژگیهای کارگران و حتی فروش مجدد خدمات آنها میکنند. برخی سایتها محیطهای حراج یا بازار لحظهای ارائه کردهاند که شرکتها میتوانند کارگران فنی مستقل و آزاد(E-Lancing) را شناسایی و با آنها قرارداد ببندند. این خدمات اینترنتی یک نوع کارکرد بازارسازی دارند، یعنی به بازارهای کار اجازه فعالیت در جائی میدهند که قبلاً لایههای نازکی از خریداران و فروشندگان در کنار هزینههای مبادلاتی بالا، وجود داشت، و مبادله را بسیار پرهزینه میساخت.

   اما تردیدهای جدی در مورد امکان موفقیت (عملی بودن) و برد این بازارها وجود دارد. همچنانکه پتانسیل برای قراردادهای کار در مکانهای دور افتاده گسترش مییابد، این پرسش مطرح میشود که چگونه بازارهای کار الکترونیکی، دادههای پهنای باند بالا مورد نیاز برای تقویت انطباق خوب و کاهش گزینش نامناسب را تهیه و توزیع میکنند؟

   یک پاسخ، استانداردسازی است. اگر معاملات بازارکار را بتوان به خریدهای کالایی تبدیل کرد ـ مثلاً از طریق توسعه شناسنامههای مهارتی مفصل و قابل اثبات، انواع جدید دادههای پهنای باند پایین، که اثبات آنها راحت است، احتمالاً جایگزین دادههای پهنای باند بالا میشود. اما ناهمگونی ذاتی کارگران و مشاغل احتمالاً یک سقف برای رسیدن به استانداردسازی بازارکار قرار میدهد. با این حال مؤسسات کاریابی اینترنتی به درخواست بنگاهها اطلاعات متنوع از کارگران دریافت میکنند تا امکان ارزیابی و غربال کردن بدرستی فراهم شود، مثلاً: مشخصات ضامنها، میزان تحصیلات و سوابق محکومیتهای جنایی و مدنی، گزارش تخلفات رانندگی و اعتبار بانکی و حقوقهای دریافتی. علاوه بر اینها آزمونهای مهارتی و شخصیتی به صورت اینترنتی انجام میشود. کارگران نیز میتوانند اطلاعات بیشتری درباره شرایط کاری و پیش نیازهای مشاغل را از سایتهای مختلف بدست آورند.

   یک راهحل بدیل به استانداردسازی- یا احتمالاً یک مکمل- افشای اطلاعات مفصلتر است. دادههای اینترنتی شخصیتر شده میتواند دادههای پهنای باند بالا را انتقال دهد که ضمانتنامهها نمیتوانند چنین کاری بکنند، برای مثال رزومههای الکترونیکی احتمالاً در نهایت- علاوه بر مدارک تحصیلی و تجربه- ترکیب پروژههایی که متقاضی انجام داده، خلاصه ارزیابی مشتریان و حتی ارزیابیهای تشخیص استاندارد شدهای ارائه میدهند.

   نتیجه این که با گسترده شدن حوزه جغرافیایی بازارکار، تقاضای جدید برای هر دو نوع دادههای بازارکار پهنای باند بالا و پایین بوجود خواهد آمد. اینترنت، اولی را به حد زیاد انتقال میدهد، اما بعدی را نمیتوان به صورت الکترونیکی به خوبی انتقال داد. این تنگنای اطلاعاتی، فرصتهایی برای ظهور نهادهای جدید بوجود میآورد. در حالیکه پیشبینی دقیق شکل و شمایل این نهادها مشکل است نقش آنها واضح میباشد. با عرضه دادههای پهنای باند بالا برای روغنکاری چرخهای بازارکار، آنها بازارسازی خواهند کرد- یعنی کاهش اطلاعات نامتقارن که احتمالاً در غیر اینصورت سد راه مبادلات بازارکار میشوند.

10- نتیجه گیری

   انواع سایتهای کاریابی اینترنتی دیر یا زود در ایران رواج و گسترش یافته و با اطلاعات انبوه، ارزان و بهنگامی که در اختیار کارگران و کارفرمایان قرار میدهند امکان انطباقهای بهتر را فراهم میسازند. اما پیششرط انطباق بهتر، وجود نهادهای جدیدی است که مشکل بنگاهها را در غربال کردن حل نمایند. این نهادها باید بتوانند اطلاعات پهنای باند بالا را به شکلهای گوناگون به اطلاعات پهنای باند پایین تبدیل نمایند تا ارزیابی و استخدام متقاضیان مناسب، به راحتی انجام گیرد. اثربخشی این نهادها درکشورهایی بیشتر است که سوابق گوناگون افراد به صورت قابل استناد در بانکهای اطلاعاتی مختلف موجود بوده و با اندک هزینهای قابل گردآوری است. اما در کشورهای توسعه نیافتهای از قبیل ایران که حتی آمارهای حیاتی و کلان آنها محل تردید و بحث است، بعید به نظر میرسد چنین نهادهای واسطهای بتوانند اطلاعات و سوابق اشخاص را براحتی تهیه و در اختیارکارفرمایان قرار دهند. البته با رشد نسبی کامپیوتری شدن مؤسسات عمومی و مکانیزاسیون فعالیتها در اکثر بخشهای اقتصاد و ضرورت حیاتی چنین اطلاعاتی امید میرود بتدریج این گونه اطلاعات تهیه و قابل دسترس شود که بیتردید سایر بخشهای اقتصاد نیز از آنها بهرهمند خواهند شد.

منابع

ـ وبستر، فرانک،”نظریههای جامعه اطلاعاتی“، مترجم اسماعیل قدیمی،1380، نشر قصیده سرا

Autor، David H،(2001)، "Wiring the Labor Market"، Journal of Economic Perspectives، 15(1)، Winter 2001، 25–40.
Arrow، Kenneth J. (1979)،
"The Economics of Information،"
Economist (2000). "A Thinker"s Guide". (
www.economist.com).
Freeman، Richard (2002)،"The Labour Market in the New Information Economy"، Oxford Review of Economic Policy، Vol. 18، no.3، 288-305.
Gareis، K. And A. Mentrup، "Virtualisation of Labour Market Transactions: Technological Potential and Status Quo،" STAR Issue Report No. 7، www.databank.it/star، 2001.
Krueger، Alan B. (2000) "The Internet is Lowering the Cost of Advertising and Seacrh Looking into the Black Jobs" New York Times، July 20، C2.
Masuda، Yoneji (1990) "Managing in the Information Society: releasing synergy Japanese Style" Basil Blackwell، Oxford.
Nordhaus، William D. (2001a). "Productivity Growth and the New Economy". NBER Working Paper No.w8096. (
http://papers.nber.org/papers/W8096)
Petrongolo
، Barbara and Christopher A. Pissarides،
(2001) "Looking into the Black Box: A Survey of the Matchin Function" Journal of Economic Literature، Vol. 39، No. 2، June، 390-431.
Rizk،
Nagla، (2002)،" Information Technology and Growth: Will the Software Industry Lead Egypt into a New Economy?"Topics in Middle Eastern and North African Economies، electronic journal، September، Volume 4، Middle East Economic Association and Loyola University.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
بانمک سه‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 11:11 ق.ظ http://www.banamak.blogsky.com

گلی خانوم سلام
خسته نباشی
این که خیلی خصوصی شد
خوش بحال بچه های کمیجان
همواره موفق باشی
به من هم سر بزن خوشحال میشوم .
ممنون
تا بعد....

مهدی سه‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 11:11 ق.ظ http://erios.blogsky.com

سلام
من مدیر http://erios.blogsky.com هستم اگر تمایل به تبادل لینک دارید یه خبری بدین

علی رضا کمیجانی بزچلویی دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1385 ساعت 03:18 ق.ظ

لطفا در مورد پیدا کردن کار وشرکت هایی که نیرو مگیرند بنویسید از طرف یک جوینده کار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد